Back
Hubungi Kami

Tempoh Bertenang Untuk Peningkatan Had Transaksi

Melindungi akaun anda dengan tempoh bertenang selama 12 jam

EN BM

Kemas Kini Penting


Sila ambil maklum, bermula 5 Disember 2024, had berikut akan diperkenalkan pada ciri pembayaran bil untuk meningkatkan keselamatan transaksi anda.

Semua had pembayaran sebelum ini akan ditetapkan semula kepada had asal harian baharu. Perubahan ini membantu mengurangkan risiko sekiranya berlaku akses tanpa kebenaran, memastikan pengalaman perbankan dalam talian yang lebih selamat.

Had-had pembayaran adalah seperti berikut:

Jenis Had Pembayaran

Had Harian Asal

Had Harian Maksimum

Pembayaran Bil:

      Produk & Perkhidmatan Maybank RM3,000 Tiada Had
      Lain-lain termasuk pembayaran Zakat RM3,000 RM100,000.00

JomPay

RM3,000

RM50,000.00

Perubahan ini melibatkan transaksi-transaksi pada laman web Maybank2u dan aplikasi MAE.

Untuk senarai penuh perkhidmatan yang terlibat oleh tempoh bertenang, sila rujuk bahagian di bawah.

 

Kami mengesyorkan agar anda menyemak dan menurunkan had transaksi Maybank2u anda supaya sesuai dengan keperluan perbelanjaan anda. Anda juga perlu memantau transaksi dan menyesuaikan had Pay dan Transfer anda untuk mengurangkan risiko transaksi tidak sah. Jika anda mengesan sebarang transaksi mencurigakan atau menjadi scam, segera hubungi talian anti-penipuan Maybank yang beroperasi 24/7 di 03-5891 4744 atau Pusat Respons Scam Kebangsaan di 997.

Apakah itu Tempoh Bertenang untuk Had Transaksi?


Tempoh bertenang ialah tempoh menunggu 12 jam yang bermula apabila anda membuat permintaan untuk meningkatkan had transaksi anda dan berakhir apabila ianya berkuat kuasa.

Sepanjang tempoh bertenang, anda masih boleh membuat transaksi sehingga had transaksi semasa anda.

Selepas tempoh bertenang tamat, anda boleh melakukan transaksi sehingga had baharu anda.

Anda akan menerima ‘push notification’ daripada aplikasi MAE atau SMS untuk memaklumkan anda apabila tempoh bertenang bermula dan tamat.

Kenapa Ia Penting:

Tempoh bertenang diperkenalkan untuk mengekang penipuan perbankan dalam talian dengan melindungi pelanggan kami sekiranya terdapat penipu yang cuba meningkatkan had transaksi untuk transaksi tanpa kebenaran. Tempoh bertenang ini berfungsi sebagai langkah keselamatan dengan memberikan masa kepada pelanggan kami untuk mengambil tindakan pencegahan, seperti menghubungi talian Khidmat Pelanggan kami di 1300-88-6688 atau mengaktifkan Kill Switch melalui laman web Maybank2u atau aplikasi MAE untuk menyekat sementara akaun perbankan dalam talian sebelum mana-mana transaksi tanpa kebenaran boleh berkuat kuasa.

Ini adalah selaras dengan usaha berterusan kami untuk meningkatkan keselamatan dan mengukuhkan pengalaman perbankan dalam talian pelanggan kami.

Apakah perkhidmatan yang akan menjalani tempoh bertenang untuk peningkatan had transaksi?


Perkhidmatan yang ada tempoh bertenang had transaksi adalah:

Pemindahan

  • Pemindahan wang pihak ketiga (Maybank ke Maybank)
  • Pemindahan wang antara bank (DuitNow, DuitNow-Transfer, dan GIRO)
  • FPX & DuitNow Online Banking/Wallets
  • Pemindahan wang ke luar negara
  • Pemindahan MIGA-i
  • Had pemindahan Bakong
  • Pemindahan akaun ASNB sendiri
  • Pemindahan akaun ASNB pihak ketiga
  • Pemindahan akaun Tabung Haji sendiri
  • Pemindahan akaun Tabung Haji pihak ketiga

Pembayaran

  • Produk & Perkhidmatan Maybank
  • Penerima Bayaran Lain
  • JomPAY
  • Penerima Bayaran Khas & Penerima Bayaran Strategik

Sila ambil maklum bahawa jenis perkhidmatan akan terus ditambah secara berperingkat seiring dengan usaha kami meningkatkan tahap keselamatan kami.

Soalan-soalan Lazim


  1. Bolehkah saya masih membuat transaksi semasa tempoh bertenang?
    Boleh, semasa tempoh bertenang, anda boleh terus membuat transaksi sehingga had sebelumnya tanpa gangguan. Had peningkatan baharu hanya akan berkuat kuasa sebaik sahaja tempoh bertenang 12 jam tamat.
  2. Bolehkah saya melaraskan semula had transaksi dalam talian saya (pemindahan atau pembayaran)semasa tempoh bertenang ini?
    Ya, anda boleh melaraskan had transaksi anda dalam tempoh ini. Walau bagaimanapun, jika pelarasan melibatkan penetapan had yang lebih tinggi, tempoh bertenang akan bermula sekali lagi. Anda perlu menjalani satu lagi tempoh bertenang penuh selama 12 jam sebelum had baharu berkuat kuasa. Tetapan semula ini adalah sebahagian daripada langkah keselamatan kami untuk memastikan akaun anda kekal selamat.
  3. Semasa tempoh bertenang, apakah yang berlaku jika saya meminta untuk melaraskan had transaksi saya (pemindahan atau pembayaran) sama dengan atau lebih rendah daripada had transaksi semasa saya?
    Jika anda meminta untuk melaraskan had transaksi anda sama dengan atau lebih rendah daripada had semasa semasa tempoh bertenang, ia akan berkuat kuasa serta-merta.
  4. Bagaimana saya akan tahu jika tempoh bertenang sedang berjalan?
    Anda akan menerima notifikasi melalui push notification melalui aplikasi MAE atau SMS apabila tempoh bertenang bermula dan tamat.

Untuk membaca Soalan Lazim yang lebih komprehensif, klik di sini.