Back

Skim Bantuan Kewangan Maybank


Dikemaskini 15 September 2022:

Pelanggan yang dihormati,

Meskipun sektor ekonomi semakin pulih, kami memahami bahawa kebanyakan perniagaan dan individu masih memerlukan bantuan kewangan, dan kami komited untuk membantu anda.

Dengan berbesar hati kami menawarkan anda program-program berikut:

  • Semakan Ansuran Bulanan

 

 

Semakan Ansuran Bulanan


Kami memahami bahawa segelintir daripada pelanggan kami masih memerlukan bantuan berikutan kenaikan ansuran bulanan yang disebabkan oleh perubahan kadar pinjaman/pembiayaan


Untuk pelanggan individu yang memenuhi syarat kelayakan, kami berbesar hati untuk menawarkan pilihan yang berikut:



Pakej 1:

  1. Mengekalkan jumlah ansuran bulanan seperti sebelumnya, ATAU

Pakej 2:

  1. Mengurangkan jumlah ansuran bulanan kepada nilai yang lebih rendah dari jumlah sebelumnya (perlu melampirkan dokumen sokongan dalam emel permohonan)

Adalah dimaklumkan bahawa kedua-dua pilihan pakej tersebut boleh menyebabkan tempoh bayaran pinjaman/pembiayaan anda dilanjutkan.

Anda boleh memilih untuk menambah jumlah ansuran bulanan anda pada bila-bila masa, dan tempoh bayaran pinjaman/pembiayaan anda akan diselaraskan.


Termasuk untuk:

  1. Pinjaman/Pembiayaan-i Gadai Janji
  2. Pinjaman/Pembiayaan-i Peribadi
  3. Pinjaman/Pembiayaan-i ASB
  4. Pinjaman/Pembiayaan-i Pendidikan



Kelayakan


Untuk pelanggan individu yang memenuhi syarat kelayakan di bawah:

  1. mempunyai pinjaman/pembiayaan di bawah Kadar Pinjaman Asas/Kadar Pembiayaan Asas atau Kadar Asas/Kadar Asas Islamik; DAN
  2. mempunyai pinjaman/pembiayaan yang telah dikeluarkan sepenuhnya dan ansuran masih dalam perkhidmatan.



Cara memohon


Sila hantarkan emel kepada kami di weassist@maybank.com. Jika anda ingin meminta untuk pengurangan jumlah ansuran bulanan semasa, sila pastikan anda telah melampirkan dokumen yang diperlukan dilampirkan pada e-mel permohonan.


Untuk melihat senarai dokumen yang diperlukan, sila klik di sini.



Maklumat lanjut


Senarai dokumen yang diperlukan

Kehilangan pekerjaan

  • Salah satu daripada dokumen-dokumen yang berikut:

  1. Penyata KWSP (2020 & 2021); atau
  2. Cukai Pendapatan bagi Tahun Taksiran 2019 & 2020; atau
  3. Penyata akaun bank (6 bulan terkini); atau
  4. Surat pemberhentian kerja daripada majikan terdahulu

 

Pekerja dengan pengurangan pendapatan

  • Salah satu daripada dokumen-dokumen yang berikut:

  1. Penyata KWSP (2020 & 2021); atau
  2. Cukai Pendapatan bagi Tahun Taksiran 2019 & 2020; atau
  3. Slip gaji terkini dalam tahun 2021 (1 bulan) dan slip gaji (1 bulan) dalam tahun 2020; atau
  4. Surat pengesahan dari majikan

 

Individu yang berkerja sendiri dan mengalami pengurangan pendapatan

  • Salah satu daripada dokumen-dokumen yang berikut:

  1. Penyata akaun bank yang menunjukkan pengurangan pendapatan sebanyak 50% dalam dua tahun lepas; atau
  2. Cukai Pendapatan bagi Tahun Taksiran 2019 & 2020

 

Individu yang berkerja sendiri dan perniagaan telah berhenti beroperasi

  • Salah satu daripada dokumen-dokumen yang berikut:

  1. Penyata akaun bank yang menunjukkan pengurangan/kehilangan pendapatan dalam dua tahun lepas; atau
  2. Cukai Pendapatan bagi Tahun Taksiran 2019 & 2020

 

Senarai dokumen yang diperlukan untuk permohonan Bantuan Pembayaran Balik Maybank

1. Untuk pelanggan yang mengalami pengurangan pendapatan sekurang-kurangnya 50%:

 

Pelanggan Individu

 

Pekerja yang mengalami pengurangan pendapatan

  • Salah satu (1) daripada dokumen-dokumen berikut:

  1. Slip pendapatan 1 bulan terkini DAN mana-mana slip pendapatan 1 bulan sebelum pengurangan pendapatan; ATAU
  2. Penyata EPF (2019 DAN penyata EPF terkini); ATAU
  3. Cukai Pendapatan bagi Tahun Taksiran 2019 DAN Cukai Pendapatan Taksiran terkini
  4. Surat dari majikan anda yang mengesahkan pengurangan pendapatan

 

Individu yang berkerja sendiri dan mengalami pengurangan pendapatan

  • Salah satu (1) daripada dokumen-dokumen berikut:

  1. Penyata akaun bank yang menunjukkan pengurangan pendapatan sekurang-kurangnya 50% dalam tempoh 2 tahun lepas; ATAU
  2. Cukai Pendapatan bagi Tahun Taksiran 2019 DAN Cukai Pendapatan Taksiran terkini; ATAU
  3. Akuan Berkanun yang ditandatangan dihadapan dan disahkan oleh Pesuruhjaya Sumpah

 

PKS

 

  • Salah satu (1) daripada dokumen-dokumen berikut:

  1. Penyata akaun bank 3 bulan terkini; ATAU
  2. Penyata kewangan terkini perniagaan

 

2. Untuk pelanggan yang mengalami kehilangan pekerjaan

 

Pelanggan Individu

  • Salah satu (1) daripada dokumen-dokumen berikut:

  1. Surat pemberhentian kerja daripada majikan terdahulu; ATAU
  2. Akuan Berkanun yang ditandatangan dihadapan dan disahkan oleh Pesuruhjaya Sumpah; ATAU
  3. Penyata EPF (2019 DAN penyata EPF terkini); ATAU
  4. Penyata akaun bank (3 bulan terkini); ATAU

 

Individu yang berkerja sendiri dan perniagaan telah berhenti beroperasi

  • Salah satu (1) daripada dokumen-dokumen berikut:

  1. Penyata akaun bank yang menunjukkan pengurangan pendapatan dalam tempoh 2 tahun lepas; ATAU
  2. Cukai Pendapatan bagi Tahun Taksiran 2019 DAN Cukai Pendapatan Taksiran terkini; ATAU
  3. Penyata kewangan terkini perniagaan; ATAU
  4. Akuan Berkanun yang ditandatangan dihadapan dan disahkan oleh Pesuruhjaya Sumpah;

 

Nota – Untuk pelanggan yang kehilangan perkerjaan atau sumber pendapatan sahaja yang layak untuk penangguhan pembayaran.

Senarai dokumen yang diperlukan untuk Permohonan Semakan Ansuran Bulanan

Pekerja

  • Salah satu (1) daripada dokumen-dokumen berikut:

  1. Penyata EPF (2021 DAN penyata EPF terkini); ATAU
  2. Cukai Pendapatan bagi Tahun Taksiran 2021; ATAU
  3. Slip pendapatan 1 bulan terkini

 

Individu yang berkerja sendiri

  • Salah satu (1) daripada dokumen-dokumen berikut:

  1. Cukai Pendapatan bagi Tahun Taksiran 2021; ATAU
  2. Penyata kewangan terkini perniagaan